zaterdag 17 december 2016

ESBJÖRN SVENSSON (TRIO)

Een aspect van ouder worden is het verlies aan scherpte. Althans, zo ervaar en benoem ik dat. Nog een paar maandjes en dan begint mijn leeftijd met een zes. Op allerlei fronten ga je dat toch wel merken. ‘Vroegah’ wist ik bijvoorbeeld altijd wel waar ik was. Letterlijk. Noord, oost, zuid, west, breedte- en lengtegraad bij wijze van spreken. Geen probleem. Maar de laatste jaren verdwaal ik nog wel eens als ik even niet op let. Mijn auto ben ik in parkeergarages om de haverklap kwijt en waar ik vorig jaar met vakantie ben geweest moet ik echt even over nadenken. Niets verontrustends, maar slechts een paar jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Met muziek is het niet anders en gaat het crescendo minder (grappige paradox – dat ging per ongeluk). In mijn jonge jaren was ik iemand die er snel bij was met nieuwe muziek en artiesten, maar dat lijkt voorbij. Ik heb anderen en, vooral, mijn zoon nodig om mij te wijzen op nieuwe muziek. Er is gelukkig best veel gaande in de (alternatieve) muziek op dit moment. Natuurlijk, in het verleden ontglipte mij ook wel eens wat, maar dat waren toch wel uitzonderingen. Maar tegenwoordig laat ik mij graag tippen en probeer niet de beter wetende oude heer uit te hangen. In tegendeel. Hoe leuk is het dat vader en zoon, met een leeftijdsverschil van 40 jaar, samen Youtube afstruinen, naar muziek luisteren en concerten bezoeken? Ik denk dat menig vader zo zou willen ‘teamen’ met zijn (nog net niet volwassen) kind.



Een tijdje terug tipte zoon Stijn mij over het Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.). Ik luisterde een paar minuten op Youtube en was beslist onder de indruk maar daar bleef het toen bij. Volgens mij hebben mijn vrienden E.S.T. ook wel eens aangehaald, maar daar ben ik niet zeker van. Ik dacht dat Esbjörn Svensson een vertegenwoordiger van de nieuwe garde was. Niet dat dat een diskwalificatie is, maar misschien kijk je er onbewust toch iets anders tegen aan. Deze week kwam ik E.S.T. weer tegen op Youtube. Ik tikte het filmpje aan en binnen een paar tellen zat ik volkomen gebiologeerd te kijken en te luisteren. Ik herkende het weer. Allemachtig wat onwaarschijnlijk goed! Ik besloot maar eens wat te lezen over Esbjörn en het trio met zijn naam.

Ik kwam snel tot de verbijsterende ontdekking dat Esbjörn al in 2008 is overleden tijdens het duiken in de buurt van Stockholm. Hij bleek van 1964 te zijn en dus niet van de nieuwe generatie jazz-musici. Esbjörn was een briljante Zweedse pianist die 15 jaar een trio vormde met bassist Dan Berglund and drummer Magnus Ostrom. Ze ontwikkelde een eclectische stijl met roots die te herleiden zijn naar Deep Purple, Hendrix, Zappa, Monk, Corea, Jarrett, Miles, Bartók, Stravinsky en Radiohead. Om er maar eens een paar te noemen. Jazz is is de preferente stijl, maar andere invloeden zijn herkenbaar. E.S.T. staat, voor zover ik het nu kan beoordelen, vooral voor prachtige muziek en veel vakmanschap. Ik verwijs hier verder naar de uitstekende necrologie in The Guardian van destijds: https://goo.gl/flWtDS

Ik heb wat huiswerk te doen want er is heel wat muziek in de omloop van E.S.T.  Ik ben maar eens begonnen met een live concert. Het trio speelde tijdens de Jazzwoche Burghausen in 2004. Het is de muziek die Stijn aanbeval, alweer een jaar geleden schat ik. De opening van genoemd concert, 'Seven Days Of Falling', is een beauty van de eerste orde.




Ik heb het hele concert van Youtube geript en er een CD van gemaakt (zie het hoesje hierboven). Het concert is, ondanks dat het weer een tijdje terug is opgenomen, van goede audiokwaliteit. Ik heb even wat te luisteren en dan ga ik daarna mij eens verder verdiepen in deze sublieme artiest, band en hun muzikale erfenis.

Het is, verwacht ik, de laatste muzikale tip van 2016 van mijn kant, voor degenen die net zo ‘ignorant’ waren als ik en ook een beetje van jazz en alternatieve muziekstijlen houden. Uiteraard excuses aan diegenen die mij in het verleden tevergeefs attendeerden over Esbjörn en zijn kornuiten. Ach, nobody is perfect.